U bent hier

Zorginstelling Intesa opent eigen Maak & Smaak-winkel in Sint-Truiden

08/10/16

SINT-TRUIDEN, 30 september 2016 – Maak & Smaak, zo luidt de naam van de eerste soepbar in België die gerund wordt door mensen met een beperking. Een 30-tal cliënten van dienstencentrum Intesa leiden de nieuwe zaak in goede banen. Op de kaart staat onder andere de lievelingssoep van Bekende Truienaars Stef Wijnants (VRT), Jolan Renson (The Voice), Laura-Anne Cornelissen (coverband Facette), Toni Coppers (schrijver), Karin Van De Velde (onderneemster) en Lon Polleunis (voetbalicoon). Naast soep en andere culinaire specialiteiten kan je er ook terecht voor handgemaakte decoratieve spulletjes. De ‘winkel in twee delen’ past in de visie van Intesa: “Mensen moeten hier niet kopen uit sympathie, maar omwille van de kwaliteit.”

Op maandag 3 oktober opent een nieuwe winkel in Sint-Truiden de deuren. Het is een bijzondere winkel, want je kan er zowel soep slurpen als leuke decoratiespullen aanschaffen. Maar wat de winkel écht speciaal maakt, is dat het de eerste soepbar in België is die gerund wordt door mensen met een beperking. Een 30-tal cliënten van Intesa (verdeeld over vijf vaste teams) houdt de organisatie draaiende, met steun van drie vaste begeleiders.

Winkel in twee delen

De naam Maak & Smaak slaat op de twee delen van de winkel, weet Anne Menten (directeur zorg bij Intesa):

“Enerzijds is er het culinaire deel (‘Smaak’). Hier hebben mensen de keuze uit een 30-tal artisanale soepen. De klassiekers (bv. tomaten-, kippen- en kervelsoep) staan op de kaart, maar ook seizoensgebonden soepen (bv. komkommer of sla in de zomer, witloof in de winter) en speciale soepen (bv. aardappel met maïs en chorizo, chili con carne, rucola met spek, …). Zoetebekken kunnen zich ook tegoed doen aan speculaas, wafels en confituur, terwijl fijnproevers er jenever, limoncello of advocaat op de kop kunnen tikken. Aan de andere kant van de winkel (‘Maak’) kan je terecht voor handgemaakte decoratieve spullen. Kaarsen(houders), wenskaartjes, keramiek of schorten bijvoorbeeld.”

 Niet uit sympathie kopen, maar omwille van kwaliteit

Met Maak & Smaak trekt Intesa resoluut de kaart van het ondernemerschap. Klanten kopen niet bij Maak & Smaak om het goede doel te steunen, stelt Anne:

“Als dat je insteek is, ben je na één maand uitgezongen. Zodra de eigen familie en sympathisanten langsgekomen zijn, is het sprookje voorbij. Klanten moeten niet zozeer uit sympathie naar Maak & Smaak komen, maar vooral omdat ze onze soep weten te smaken en onze spulletjes leuk vinden. We leveren professioneel werk en vragen marktconforme prijzen. Daarmee spiegelen we ons onder andere aan het bekende Brownies en Downies in Nederland.”

Bron: Intesa - eigen berichtgeving