U bent hier

Spoedafdeling RZ Heilig Hart Tienen heeft een gastvrouw

12/05/16

Op een spoedafdeling hollen artsen en verpleegkundigen van de ene crisissituatie naar de andere. Nochtans hebben patiënten en hun familie vaak ook nood aan opvang die verder gaat dan louter medische zorgen. De dienst Spoedgevallen van RZ Heilig Hart Tienen heeft daarom de functie van gastvrouw in het leven geroepen. Het proefproject blijkt een schot in de roos te zijn.

Diensthoofd dr. Tine Crits: “Voor zover we weten, is Hayat in onze regio de allereerste professionele gastvrouw op een spoedafdeling. Het idee komt uit Nederland waar veelal vrijwilligers deze taak krijgen. We zijn het proefproject in november gestart en hebben het nu wegens succes verlengd. De gastvrouw is een grote meerwaarde voor onze Spoedgevallen en brengt rust op onze vaak zeer drukke afdeling. Dankzij de gastvrouw kunnen we ons vooral focussen op de acute zorgen. Als het erg druk is, informeert ze bijvoorbeeld patiënten en hun begeleiders over de wachttijden. Wanneer wij een slechtnieuwsgesprek hebben gehad, is het voor ons een geruststelling te weten dat de familie nadien in goede handen is bij Hayat. Ze probeert aan te voelen wat ze nodig hebben. Dat is heel uiteenlopend. Soms is dat een kopje koffie of een dekentje, soms is dat een babbel of een luisterend oor … Het zijn eenvoudige dingen, die veel betekenen op een moeilijk moment. Artsen en verpleegkundigen hebben hier echter niet altijd de tijd voor. Wij moeten immers alweer verder naar de volgende patiënt.”

Hayat Sabbah: “Terwijl artsen en verpleegkundigen de patiënt verzorgen, vang ik in tussentijd de wachtende familieleden op. De mensen hier een warm en veilig gevoel geven, dat vind ik belangrijk. Ik los vaak ook praktische problemen op, bv. een taxi regelen, voor kleren zorgen zodat de patiënt niet met gescheurde kleren naar huis moet … We hebben ook aandacht voor het sociale aspect en laten patiënten en hun familie niet aan hun lot over als ze weer naar huis keren.”

Groeiende tevredenheid spoedpatiënten

De gastvrouw neemt bijna iedere dag telefonische enquêtes af bij patiënten die de dag voordien op de Spoedgevallen van het ziekenhuis waren. “Zo kunnen we sneller bijsturen en kijken wat we kunnen verbeteren, als patiënten ergens niet tevreden over zijn”, laat dr. Tine Crits weten. “De voorbije maanden was 70% van onze patiënten op Spoedgevallen zeer tot uiterst tevreden over onze spoedafdeling (een score van 8 of meer). We zien ook de klassieke tevredenheidsenquêtes die we maandelijks afnemen, positief evolueren. Onze VIP-missie - vriendelijke, inlevende en professionele zorg - werpt zijn vruchten af, en bij artsen en verpleegkundigen is er ondanks de vaak urgente werkomstandigheden op Spoedgevallen meer aandacht voor een goede communicatie met patiënten en hun familie. We zijn ervan overtuigd dat de gastvrouw een volgende professionele stap is in de VIP-beleving van de zorg op onze spoedafdeling.”

ZorgAndersTv (2025 volgers)
ZORGMagazine (3185 volgers)

Schrijf je hier in voor onze e-nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze e-nieuwsbrief