U bent hier

Mijn WGK-systeem van Wit-Gele Kruis

17/11/18

Met MijnWGK lanceerde het Wit-Gele Kruis een drietal jaar geleden een modern onlineplatform dat artsen inzage geeft in de verpleegkundige gegevens van patiënten die door hun medewerkers worden verpleegd. Vanuit die basis is de zorgorganisatie klaar voor een volgende stap: het systeem uitbouwen tot een landelijk thuisverplegingsplatform. 
 

Drie jaar geleden hield het Wit-Gele Kruis de toepassing mijnWGK boven de doopvont, een onlineplatform waarbij patiëntengegevens die door de thuisverpleegkundige geregistreerd worden via tablet, geconsulteerd kunnen worden, waardoor de data meteen ook beschikbaar zijn voor de huisdokter of andere artsen die de patiënt behandelen. Het betekende een zekere doorbraak in transmurale zorg, waarbij er een soepele wisselwerking werd gecreëerd tussen alle zorgcenakels die er zich rond een patiënt ontwikkelen – zowel in de thuiszorg dus, als vanuit zorginstellingen. De patiënt kan ook een vertrouwenspersoon aanduiden die – als betrokken buitenstaander – in de toekomst de gegevens kan bekijken.
 

Communicatieplatform 
Artsen en betrokkenen krijgen op die manier onder meer inzage in de zorggeschiedenis van de patiënt, de observaties van de verpleegkundige, en een dertigtal medische parameters zoals bloeddruk en lichaamsgewicht. “Het is een communicatieplatform waarvan de beveiliging van de gegevens onder meer verloopt via het eHealth platform en waarin iedereen die een therapeutische relatie met de patiënt heeft, van arts tot verpleegkundige, aan de gegevens kan, na een éénmalig informed consent van de patiënt zelf”, zegt Bob Engels, ICT-directeur bij het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. “Het helpt ons om de complexiteit rond de patiënt, die vandaag door meerdere partijen wordt geholpen, te verlichten. Het platform werkt samen met alle bekende huisartspakketten, zoals Careconnect, Medidoc, HealthOne en WinDoc. Daarin zit de MijnWGK-informatie achter een knopje: de dokter krijgt er alleen inzage in als hij het nodig heeft. Wanneer er bijvoorbeeld een wondzorgdossier is aangelegd, is het handig voor de arts om al die informatie meteen op één plaats beschikbaar te hebben. Hij is ook meteen mee met nieuwe ontwikkelingen, want thuisverpleegkundigen zien de patiënt in de regel vaker dan de arts.”
 


 

Van MijnWGK naar Mijn Thuisverpleging
Voor zorgmedewerkers bij het Wit-Gele Kruis, die tot enkele jaren geleden nog met papieren dossiers in de weer waren en hun informatie ook in papieren vorm deelden met behandelende artsen, neemt het systeem heel wat papierwerk uit handen. De leercurve om het systeem onder de knie te krijgen was dat waard, zegt Engels. “We hebben van in het begin ook zwaar ingezet op opleiding van het elektronisch verpleegkundig dossier EVD en communicatie naar onze medewerkers toe. Er is een breed draagvlak gecreëerd.”
Dat sterkte het Wit-Gele Kruis erin om het project nog wat breder door te trekken. “We zijn bezig aan de volgende stap: MijnThuisverpleging”, oppert Engels. “We willen het uitbreiden tot een landelijk systeem, dat ook andere thuiszorgorganisaties kunnen gebruiken. Onze eigen verpleegkundigen beschouwen het al als een dagelijks werkinstrument, dus het leek ons waardevol om die oefening nog wat uit te breiden.”