U bent hier

ICE Call, meer dan een noodoproepsysteem

29/03/18

Een assistentiewoning moet verplicht worden uitgerust met een noodoproepsysteem. Logisch, maar wat moet zo’n systeem eigenlijk kunnen en vanaf welke locatie moet je zo’n oproep kunnen plaatsen? IPBuilding creëerde een niet-stigmatiserend intelligent noodoproepsysteem dat veel meer doet dan enkel een noodoproep plaatsen. Het systeem kan solitair werken maar evengoed perfect geïntegreerd worden in de Smart Assisted Living oplossingen van IPBuilding.

Een oproepsysteem op maat van de bewoner en de beheersinstantie Assisted Living

De overheid stelt het volgende: “Elke bewoner kan op elk moment een aangepast oproepsysteem gebruiken en in elke sanitaire ruimte is een oproepsysteem beschikbaar dat gemakkelijk bereikbaar is voor de bewoner”. Op zich lijkt dat niet onoverkomelijk, maar het wordt een stuk complexer in de uitvoeringsbesluiten. Daarin wordt gesteld dat een ‘geluidssignaal op de gang niet voldoende is’, en ‘dat de bewoner van overal in het gebouw een oproep moet kunnen plaatsen’.

“1 op 3 bewoners valt 1x per jaar. 82% van de bewoners in assistentieflats valt alleen en 80% van hen kan niet meer zelfstandig rechtstaan. Een noodoproepsysteem is dus een must. Maar als we ons verplaatsen in de situatie van een alleenstaande senior, dan beseffen we dat een oproep plaatsen op zich niet voldoende is. Ons ICE Call noodoproepsysteem gaat daarom heel wat verder”, aldus Michael Van Buggenhout van IPBuilding.

Bij het plaatsen van een noodoproep gaat bij IPBuilding ook de assistentiewoning stappen ondernemen. Zo zal er een push notification gestuurd worden naar belanghebbenden zoals een verantwoordelijk verpleegkundige, een woonassistent, eventueel een familielid, enz. Deze personen of instanties ontvangen een bericht met daarop de naam van de persoon die de oproep plaatst, maar eveneens ook de locatie waar de persoon zich bevindt. Enkele tellen later wordt een kwalitatief hoogstaande spreek-luisterverbinding opgestart. In de flat zal automatisch de kookplaat en de televisie worden uitgeschakeld. Alle verlichting zal aangaan en de vloerverwarming wordt desgewenst verhoogd.

Geslaagde koppelingen

Heel wat Groepen van Assistentiewoningen (GAW’s) worden vandaag gekoppeld aan een alarm of zorgcentrale. Dit lijkt een evidentie, maar in de praktijk blijft dit een technologische uitdaging voor heel wat systemen. IPBuilding kan vandaag de koppeling maken met alle courante centrales of instanties. Zo werd er reeds gekoppeld met de Z-plus centrale, met verschillende diensten thuisverpleging en ontving IPBuilding enige tijd geleden haar Factory Acceptence Test (FAT) voor de koppeling met de internationale Verklizan-centrale.

Meer weten over het ICE Call-noodoproepsysteem? Contacteer ons via: sales@ipbuilding.com of rechtstreeks via +32 (0)493 472 032.

Meer info via www.ipbuilding.com, info@ipbuilding.com, +32 (0)9 279 89 69

IPBuilding is een internationaal actief Belgisch bedrijf gespecialiseerd in de ontwikkeling van toepassingen voor Smart Care, Smart Building en Smart Homes. IPBuilding heeft meer dan 10 jaar ervaring in het onderzoek, de ontwikkeling en de productie van de hardware en bijbehorende software om woningen en gebouwen intelligent uit te rusten. Daarbij staan de gebruiksvriendelijkheid en de flexibiliteit voor de eindgebruiker centraal. IPBuilding plaatste al meer dan 1300 intelligente systemen voor zowel particuliere woningen en appartementen als voor assistentiewoningen, woonzorgcentra, kantoren en winkels.

ZorgAndersTv (2025 volgers)
ZORGMagazine (3185 volgers)

Schrijf je hier in voor onze e-nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze e-nieuwsbrief