U bent hier

AZ Oudenaarde behaalt NIAZ-accreditatie

18/07/16

Dit internationale kwaliteitslabel betekent dat het ziekenhuis kan aantonen dat het op een hoog niveau kwaliteit van zorg kan voortbrengen. De NIAZ-accreditatie is 4 jaar geldig.

Begin maart 2016 ontving AZ Oudenaarde 8 NIAZ-auditoren. Zij namen gedurende 4 dagen alle aspecten van de ziekenhuiswerking en zorgverlening onder de loep, waarbij reproduceerbare kwaliteit en gegarandeerde patiëntveiligheid in de zorgprocessen aantoonbaar moesten zijn. Het College van kwaliteitsverklaringen besliste op 1 juli 2016, op basis van het auditorenrapport, dat AZ Oudenaarde accreditatiewaardig is.

Op woensdag 20 juli wordt het erkenningsbewijs officieel uitgereikt door Kees van Dun, directeur van het NIAZ.

Het behalen van de ziekenhuisbrede NIAZ-accreditatie is een bijzondere prestatie voor een gemiddeld klein regionaal ziekenhuis. Ann De Maere, algemeen directeur, is opgetogen: “Het ziekenhuis heeft dit niveau kunnen bereiken dankzij alle ziekenhuismedewerkers die bewust werken aan kwaliteit en patiëntveiligheid en deze speerpunten vertalen in hun dagelijks werk”.

Verbetercultuur

Met het accreditatietraject toont AZ Oudenaarde aan dat het dagelijks werkt aan de verhoging van de kwaliteit en patiëntveiligheid in de zorgprocessen. Het doorvoeren van een integrale verbetercultuur, waarbij de gehele organisatie alert is op verbetermogelijkheden en die ook aanpakt, is immers één van de absolute voorwaarden voor het behalen van een NIAZ-accreditatie.

Wat is het NIAZ?

Het NIAZ of Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg, auditeert Nederlandse en Vlaamse ziekenhuizen op vlak van kwaliteit en patiëntveiligheid. Daarvoor heeft het NIAZ een referentiekader ontwikkeld, waaraan zorginstellingen moeten voldoen om een kwaliteitserkenning te krijgen. Het normenkader bevat afspraken die nodig zijn om veilige zorg te leveren. De kwaliteit moet steeds geborgd zijn, wat betekent dat de afspraken niet alleen bekend moeten zijn bij alle ziekenhuismedewerkers, maar dat de naleving ervan ook regelmatig getoetst wordt.

NIAZ in AZ Oudenaarde

De voorbereiding op het behalen van de accreditatie nam ruim 3 jaar in beslag, waarbij gestart werd met het uitwerken van beleidsrichtlijnen en het opstellen van procedures, om gestandaardiseerde en doordachte werkwijzen voorop te stellen. Alle artsen en ziekenhuismedewerkers werden grondig voorbereid door tal van interne audits, veiligheidsrondes, rush-rondes, bijscholingen en wekelijkse communicatie.

Uiteraard stopt het streven naar doorgedreven kwaliteitszorg niet met het behalen van een accreditatielabel. De focus op kwaliteit blijft essentieel deel uitmaken van de ziekenhuiswerking. De eerste verbeterpunten worden dan ook meteen aangepakt. Ann De Maere, algemeen directeur: “Dát is net de kern van de verbetercultuur: het voortdurend verbeteren van de verbeteringen.”

Bron: AZ Oudenaarde - eigen berichtgeving

ZorgAndersTv (2025 volgers)
ZORGMagazine (3185 volgers)

Schrijf je hier in voor onze e-nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze e-nieuwsbrief