U bent hier

Patiënten weten niet altijd hoeveel ze zullen betalen

18/04/17

Als patiënt heb je het recht om op voorhand te weten hoeveel je zal betalen bij een zorgverlener. In de praktijk zijn er grote verschillen. Zo weet 84 % van de patiënten meestal tot vaak hoeveel ze zullen betalen voor een consultatie bij hun huisarts. Bij hun tandarts is dat maar 33 %, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek van CM. ‘Vandaag 18 april, op de dag van de Patiëntrechten willen wij zorgverleners en patiënten oproepen om ook het gesprek aan te gaan over de kostprijs van een behandeling’, zegt Martine Van de Walle, nationaal secretaris bij CM

Weten patiënten hoeveel ze zullen betalen bij hun zorgverlener? Gaan ze daarover het gesprek aan? Geven zorgverleners zelf informatie over de kostprijs? CM wilde het weten van haar leden. Meer dan 5.500 van hen vulden de enquête in. Vooral de grote verschillen tussen de zorgverleners verrassen.

Zo weet 87 % van de patiënten* (meestal tot vaak) op voorhand hoeveel ze zullen betalen bij hun osteopaat. Ook de huisarts (84 %), psychiater (75 %), logopedist (68 %) en kinesist (64 %) scoren goed. Bij andere zorgverleners is er nog werk aan de winkel. Bij hun tandarts kent slecht 33 % de prijs op voorhand. Bij hun oogarts is dat 46 %, bij hun gynaecoloog 52 %.

Dat komt onder meer doordat patiënten niet altijd zelf het gesprek over de kostprijs aangaan. Bij de oogarts bijvoorbeeld gaat 76 procent van de patiënten nooit zelf het gesprek aan over de kostprijs. De scores zijn beter bij zorgverleners waar je vaak voor een reeks behandelingen heen moet, zoals de logopedist, psychiater, osteopaat en kinesist. ‘Als reden om er zelf niet over te beginnen, geven patiënten aan dat de kostprijs niet het eerste is waar ze aan denken als ze bij een zorgverlener  langsgaan’, zegt Martine Van de Walle. ‘Vaak vertrouwen ze er ook op dat hun ziekenfonds voldoende zal tussenkomen.’

Soms laten zorgverleners het zelf na om informatie te geven over de kostprijs of ze doen het pas op het ogenblik van de betaling, al zijn er ook hier grote verschillen. Zo praat 88 % van de osteopaten met patiënten over de kostprijs van een behandeling. Ook de logopedisten doen het goed met een score van 80 %. Maar van de oncologen licht maar 34 % patiënten in.

Nog een laatste reden waarom patiënten niet altijd weten hoeveel ze zullen betalen: ook al geeft 85 % van de patiënten aan dat ze weten wat het conventiestatuut betekent, toch weten ze vaak niet of hun behandelende zorgverlener geconventioneerd is. Zelfs bij de huisarts weet maar 47 % of zijn arts de afgesproken tarieven naleeft, dan wel supplementen ten laste van de patiënt kan vragen. Bij de tandarts is dat 40 %, bij de logopedist maar 27 %.

‘Het verheugt ons om vast te stellen dat heel wat zorgverleners met hun patiënten spreken over de kostprijs van een behandeling, maar er is duidelijk nog een weg te gaan’, gaat Martine Van de Walle verder. ‘Elke patiënt heeft het recht om te weten hoeveel een consultatie, behandeling of onderzoek hem zal kosten. De zorgverlener moet de patiënt hierover voorafgaandelijk informeren. Doet de zorgverlener dat niet spontaan, kan de patiënt er steeds zelf naar vragen. Ook al is de kostprijs niet meteen de eerste zorg van een patiënt, toch kan voorafgaandelijke informatie hierover veel discussies en problemen achteraf voorkomen.’

Voor de ziekenfondsen zien de patiënten een belangrijke rol weggelegd. Maar liefst 95 procent van de respondenten vindt dat hun ziekenfonds een volledig overzicht zou moeten ontvangen met vermelding van welke prestaties zijn uitgevoerd tegen welke prijs.

Op deze Dag van de patiëntenrechten lanceren CM en Samana een campagne om patiënten te stimuleren om ook over de kostprijs het gesprek aan te gaan met hun zorgverlener. Een filmpje en een online campagne moeten patiënten daarover sensibiliseren. In een handig stappenplan geeft CM tien tips voor een geslaagde consultatie bij de dokter.

Bron: CM - eigen berichtgeving

*Patiënten die het afgelopen jaar minstens een contact hadden met de vermelde zorgverlener.